Τελευταία Άρθρα

44. Ο ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΩΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΩΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΣΤΑ ΑΖΗΤΗΤΑ
Τετάρτη, 27 Ιουνίου 2018
                                         ...
04.ΤΟ ΡΟΔΟΝ ΤΗΣ ΑΙΩΝΙΟΤΗΤΟΣ
Σάββατο, 28 Απριλίου 2018
                                        ΤΟ...

 Τόμας Χάρρις: Τεϊλάρ Ντε Σαρντέν («εξελικτική» άποψη):«Είμαστε οριστικά αναγκασμένοι να εγκαταλείψουμε την ιδέα ότι μπορούμε να εξηγούμε κάθε περίπτωση με τη φόρμουλα της επιβίωσης του ικανότερου ή σαν μια μηχανική προσαρμογή στο περιβάλλον και τη χρήση(…) βρισκόμαστε αντιμέτωποι με επιδράσεις όχι εξωτερικών δυνάμεων αλλά ψυχολογίας: Σύμφωνα με το ρεύμα της σύγχρονης σκέψης, ένα ζώο αναπτύσσει τα σαρκοβόρα ένστικτά του επειδή οι τραπεζίτες του είναι κοφτεροί και τα νύχια του αιχμηρά. Μήπως θα έπρεπε να αντιστρέψουμε την πρόταση; Με άλλα λόγια, αν ο τίγρης μακραίνει τους κοπτήρες του και οξύνει τα νύχια του, μήπως είναι περισσότερο επειδή, ακολουθώντας τη γραμμή της καταγωγής του, δέχεται, αναπτύσσει, βελτιώνει και χειρίζεται την «ψυχή ενός σαρκοβόρου»;

Φαίνεται ότι κάτι στην υπόσταση του ανθρώπου έχει αλλάξει, μέσα από τη μακριά εξελικτική πορεία, που στην αρχή εμφανίζεται σαν «ιδέα της υπερβατικότητας» και μετά σαν υπερβατικότητα καθαυτή.

   Ο Τεϊλάρ λέει πιο κάτω στο ίδιο βιβλίο:

   «Ο νόμος είναι τυπικός. Αναφερθήκαμε προηγούμενα σ’ αυτόν, όταν μιλήσαμε για τη γέννηση της ζωής. Κανένα μέγεθος στον κόσμο δεν

   μπορεί να μεγαλώνει διαρκώς, χωρίς αργά ή γρήγορα να φτάσει σ’ ένα σημείο… που συνεπάγεται κάποια αλλαγή στην υφή και κατάστασή

   του.484312 10151601520388185 1110261976 n

   

 Η πρώτη αξιοσημείωτη αλλαγή κατάστασης στην εξέλιξη του ανθρώπου συνέβη όταν αυτός διάβηκε το κατώφλι της σκέψης-αλλαγή που ο Τεϊλάρ αποκαλεί «έναν κρίσιμο μετασχηματισμό, μια μετάλλαξη από το μηδέν στο καθετί». Με τη δύναμη της σκέψης, το κύτταρο είχε γίνει «κάποιος». Ο Τεϊλάρ λέει ότι το πέρασμα πάνω από το κατώφλι πρέπει να έχει γίνει μ’ ένα και μοναδικό βήμα και ότι ήταν «ένα διαπειραματικό διάστημα, για το οποίο επιστημονικά δεν μπορούμε να πούμε τίποτε, αλλά που μετά απ’ αυτό βρίσκουμε το είδος μας να έχει μεταφερθεί σ’ ένα εντελώς νέο βιολογικό επίπεδο».

     Σύμφωνα με την άποψη της «απίθανης και χωρίς προηγούμενο» εξέλιξης του σκεφτόμενου ανθρώπου, δεν είναι μήπως λογικό και αρμονικό με την εξελικτική διαδικασία του σύμπαντος να πούμε ότι μπορεί να έχει αναπτυχθεί ένας απίθανος και χωρίς προηγούμενο» υπερβατικός άνθρωπος;

     Υπερβατικότητα σημαίνει μια εμπειρία εκείνου που είναι περισσότερο από τον εαυτό μου, μια πραγματικότητα πέρα και έξω από τον εαυτό μου, εκείνου που έχει αποκληθεί Το Άλλο, Το Όλον ή Θεός. Δεν είναι η «ανοδική αιώρηση», όπως είχε απεικονιστεί στην προ-Κοπερνική ζωγραφική,― στην πραγματικότητα εκφράζεται καλύτερα με την εικόνα του βάθους. Αυτός είναι ο τρόπος που ο Tillich τη συλλαμβάνει στο βιβλίο του The New Being:

   Το όνομα αυτού του απείρου ανεξάντλητου βάθους και πηγής όλων  των πλασμάτων είναι Θεός. Αυτό το βάθος είναι που η λέξη Θεός  σημαίνει. Και αν η λέξη αυτή δεν σημαίνει πολλά για σένα, μετάφρασέ  την και μίλησε για το βάθος της ζωής σου ή την πηγή της ύπαρξής σου , την υπέρτατη έγνοια σου, αυτό που παίρνεις στα σοβαρά χωρίς καμιά  επιφύλαξη. Ίσως για να το κάνεις αυτό πρέπει να ξεχάσεις καθετί παραδοσιακό που έχεις μάθει για το Θεό, ίσως ακόμα και την ίδια τη  λέξη. Γιατί αν ξέρεις ότι Θεός σημαίνει βάθος, ξέρεις πολλά γι αυτόν.

   Τότε δεν μπορείς ν’ αποκαλέσεις τον εαυτό σου άθεο ή άπιστο. Γιατί  δεν μπορείς να σκέφτεσαι ή να λες. Η ζωή δεν έχει βάθος! Η ζωή είναι ρηχή. Η ύπαρξη καθαυτή είναι επιφάνεια μόνο. Αν μπορούσες να το  πεις αυτό με απόλυτη σοβαρότητα, τότε θα ήσουν ένας άθεος – αλλιώς, δεν είναι.

Τι συμβαίνει λοιπόν σε μια θρησκευτική εμπειρία; Η γνώμη μου είναι ότι η θρησκευτική εμπειρία μπορεί να είναι ένας μοναδικός συνδυασμός παιδιού( ένα αίσθημα τέλειας οικειότητας) και ενηλίκου (ένας διαλογισμός τελικότητας) με παντελή αποκλεισμό του Γονέα. Πιστεύω ότι ο παντελής αποκλεισμός είναι αυτό που συμβαίνει στην κένωση, το άδειασμα του εαυτού. Αυτή η κένωση, αυτό το άδειασμα του εαυτού είναι ένα κοινό χαρακτηριστικό όλων των μυστικιστικών εμπειριών (…)

 

199261-f0cf